Zaujíma nás váš názor
Slovenská evanjelická jednota (SEJ) už roky poukazuje na zlyhania volebného systému v ECAV na Slovensku, najmä pokiaľ ide o voľby do vyšších COJ, teda voľby predsedníctiev seniorátov, dištriktov a generálnej cirkvi. K zlyhávaniu či dokonca vedomému zneužívaniu nejasne formulovaného volebného zákona (Cirkevný zákon č. 11/1994 o cirkevných predstaviteľoch, ich voľbách a o charakteristike niektorých funkcií v znení ďalších cirkevných zákonov) dochádza vo zvýšenej miere od volieb Predsedníctva ECAV na Slovensku v roku 2018 a takmer každé ďalšie voľby v sebe nesú väčšiu či menšiu mieru pochybnosti o súlade volebnej praxe s duchom evanjelia a s učením cirkvi, čím oprávnene vyvolávajú pochybnosti o legitimite zvolených predstaviteľov.
SEJ pokladá tento stav za nedôstojný, poškodzujúci cirkev a vzťahy medzi veriacimi, čo značne prispieva k rozdeleniu cirkvi a poklesu dôveryhodnosti v celej spoločnosti. SEJ konala a koná v snahe o nápravu tohto stavu a vykonala už viacero krokov: od Otvorenej výzvy najvyšším predstaviteľom ECAV na Slovensku s podporou vyše 2 500 signatárov cez verejnú mediálnu kritiku, osobné intervencie na členov a cirkevné grémiá, ako sú Generálne presbyterstvo ECAV, predsedníctva seniorátov a dištriktov, ako aj osobným rokovaním s Predsedníctvom ECAV na Slovensku (na ktoré sme čakali rok a tri mesiace) s odvolaním sa na ústavné právo týkajúce sa členov ECAV podľa čl. 7 ods. 1 písm. a Ústavy ECAV, a to predkladať žiadosti, návrhy a podnety cirkevným orgánom a cirkevným predstaviteľom.
V tejto súvislosti sa obraciame na vás s krátkou anketou. Prosíme o vaše otvorené názory a postoje aspoň na niekoľko vytypovaných problematických okruhov týkajúcich sa volebného zákona.
Viktor Čop
-
Ako vnímate súčasnú volebnú prax v ECAV na Slovensku? Máte pocit, že voľby sú dostatočne transparentné, slobodné, spravodlivé a ich výsledok odráža skutočnú vôľu väčšiny cirkevníkov?
-
Akú úlohu má súčasná kandidačná porada, resp. akú úlohu vo voľbách by podľa vás mala mať kandidačná porada?
-
Ako vnímate tzv. vyraďovaciu prax súčasných kandidačných porád a to, že v kandidačnej porade sedia aj niektorí z kandidátov a iní túto príležitosť nemajú.
-
Aký profil by podľa vášho názoru mal mať kandidát na člena predsedníctva seniorátu, dištriktu a generálnej cirkvi? Morálny kredit je prirodzená vec, no pokúste sa opísať iné atribúty, ktoré by mohli byť limitujúce či obmedzujúce kandidatúru tej-ktorej osoby (napr. aktivita v politickej strane a pod.).
-
V posledných voľbách generálneho dozorcu bol zaznamenaný zvláštny jav: kandidáti, ktorí neuspeli v prvom cykle volieb, sa opätovne prihlásili v opakovaných voľbách na rovnakú volenú funkciu napriek tomu, že už predtým neuspeli, lebo nezískali nadpolovičnú väčšinu hlasov zúčastnených voličov. Vnímate takúto prax ako korektnú a správnu?
-
Kto by podľa vás mal mať kompetenciu navrhnúť kandidáta do volieb? Napríklad v štáte máme priamu voľbu prezidenta republiky, ktorého môžu navrhnúť politické strany, ale môže byť aj tzv. občianskym kandidátom; na to, aby sa ním mohol stať, potrebuje získať 15-tisíc podpisov pod svoju kandidatúru. Podobná prax je aj s občianskymi kandidátmi v iných typoch volieb. Myslíte si, že tento „občiansky“ princíp by bolo vhodné implementovať do volebného systému ECAV, napríklad tým, že kandidáta by mohol navrhnúť i jeden cirkevný zbor alebo by sa ním stal vtedy, ak by získal napr. 1 000 podpisov cirkevníkov z viacerých cirkevných zborov, a pod.?